Harling tipsar:
SWITCH; HOW TO CHANGE THINGS WHEN CHANGE IS HARD
En mycket tydlig lärdom från boken är att den gamla logiken med ANALYSERA-TÄNKA-ÄNDRA fungera dåligt. Utgå istället från känslorna för då skapar man en grogrund för förändring. VISA-KÄNNA-ÄNDRA är den nya ansatsen eller kanske är det alltid så man har gjort när man fått en förändring att fungera. Läs mer »
BLUE OCEAN STRATEGY
Den röda oceanen karaktäriseras av att alla leverantörer är inne på samma marknad. Det blir som hajar som kämpar om samma byte och därför flyter blod. Den blå oceanen är fri från konkurrenter om man hittar den vill säga. Läs mer »
LITTLE RED GOLF BOOK
Harvey Penick är världens i särklass med erkända golfinstruktör – alla kategorier. Han har 50 framgångsrika år bakom sig och har tränat de bästa i USA. Hans samlade alla sina erfarenheter under alla år i en liten röd bok med korta konkreta tips. Läs mer »
VAFÖR JAG KÄNNER SOM DU KÄNNER
Varför smittar skratt och gäspningar? Hur kommer det sig att vi spontant känner sympati för vissa människor och inte för andra? Varför kan vi intuitivt förstå personer i vår närhet och känna av deras känslor och sinnesstämningar? Förklaringen ligger i de nyligen upptäckta spegelneuronerna som gör det möjligt att känna medkänsla och delta i andras glädje och smärta. Läs mer »
KONSTEN ATT FINNA MÖJLIGHETER
Benjamin Zender arbetar som dirigent för Boston Philarmonic Orchestra och hans hustru Rosamund arbetar som psykoterapeut. Tillsammans har de skrivit en underbar bok och hur vi kan undvika att koncentrera oss på svårigheter och i stället koncentrerar oss på möjligheter. Läs mer »
DE KYLANDE STJÄRNORNA
Forskare är överens om att jorden under det senaste århundradet blivit varmare. Men vet vi egentligen varför det har hänt? Det kylande stjärnorna sammanfattar en lysande, djärv och otvivelaktigt kontroversiell ny teori om den globala uppvärmningen. Läs mer »
VAD SOM HÄNDER I VÄRLDEN
Fredik Härén har verkligen fått till det så att vi på ett lättbegripligt sätt får en uppfattning om den fundamentala förändring som sker i världen när millioner människor i ”utvecklingsländerna” nu får möjlighet att utnyttja sin kreativa förmåga. The ACM International Collegiate Programming Contest är världens mest prestigefulla programmeringstävling för universitetsstudenter. Läs mer »
WHY I KNOW THAT YOU KNOW
Varför smittar skratt och gäspningar? Hur kommer det sig att vi spontant känner sympati för vissa människor och inte för andra? Varför kan vi intuitivt förstå personer i vår närhet och känna av deras känslor och sinnesstämningar? Förklaringen ligger i de nyligen upptäckta spegelneuronerna som gör det möjligt att känna medkänsla och delta i andras glädje och smärta. Läs mer »
WHAT HAPPENS IN THE WORLD
Fredik Härén har verkligen fått till det så att vi på ett lättbegripligt sätt får en uppfattning om den fundamentala förändring som sker i världen när millioner människor i ”utvecklingsländerna” nu får möjlighet att utnyttja sin kreativa förmåga. The ACM International Collegiate Programming Contest är världens mest prestigefulla programmeringstävling för universitetsstudenter. Läs mer »
LITTLE RED GOLF BOOK
Harvey Penick är världens i särklass med erkända golfinstruktör – alla kategorier. Han har 50 framgångsrika år bakom sig och har tränat de bästa i USA. Hans samlade alla sina erfarenheter under alla år i en liten röd bok med korta konkreta tips. Läs mer »
ART OF FINDING OPPORTUNITIES
Benjamin Zender arbetar som dirigent för Boston Philarmonic Orchestra och hans hustru Rosamund arbetar som psykoterapeut. Tillsammans har de skrivit en underbar bok och hur vi kan undvika att koncentrera oss på svårigheter och i stället koncentrerar oss på möjligheter. Läs mer »
THE COOLING-STARS
Forskare är överens om att jorden under det senaste århundradet blivit varmare. Men vet vi egentligen varför det har hänt? Det kylande stjärnorna sammanfattar en lysande, djärv och otvivelaktigt kontroversiell ny teori om den globala uppvärmningen. Läs mer »
SWITCH; HOW TO CHANGE THINGS WHEN CHANGE IS HARD
En mycket tydlig lärdom från boken är att den gamla logiken med ANALYSERA-TÄNKA-ÄNDRA fungera dåligt. Utgå istället från känslorna för då skapar man en grogrund för förändring. VISA-KÄNNA-ÄNDRA är den nya ansatsen eller kanske är det alltid så man har gjort när man fått en förändring att fungera. Läs mer »
BLUE OCEAN STRATEGY
Den röda oceanen karaktäriseras av att alla leverantörer är inne på samma marknad. Det blir som hajar som kämpar om samma byte och därför flyter blod. Den blå oceanen är fri från konkurrenter om man hittar den vill säga. Läs mer »